.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چري و اين همه هياهو؟!
ربابه حسين پور
چري و اين همه هياهو؟!

مصطفي مهدي نژاد رييس سازمان صنايع و معادن مازندران در گفتگويي اختصاصي با همولايتي (شماره 217) از راه اندازي خطوط توليد خودرو چري در بابل با مشارکت 49 درصدي شرکت چري چين و 51 درصدي ايران خودرو خبر داد. وي زمان ورود خودرو چري به بازار را مهرماه 86 با قيمت 6ميليون تومان اعلام کرد و گفت: با راه اندازي خط توليد چري سالانه 300 هزار دستگاه از اين خودرو روانه بازار مي شود.
مهرماه 86 گذشت اما حتي خبري از کلنگ زني اين کارخانه هم منتشر نشد به سراغ مهندس مهدي نژاد رفتيم و قضيه را جويا شديم، وي علت تاخير در راه اندازي اين کارخانه را اختلاف ميان چري چين با ايران خودرو در خصوص چگونگي تامين قطعات داخلي و خارجي و انحصار بازار جهاني اين خودرو عنوان و ابراز اميدواري کرد در آينده اي نزديک اين موضوع مرتفع و خط توليد چري راه اندازي مي شود.
پس از مدتي شنيديم دو شرکت مذکور به توافق رسيدند تا 40 درصد قطعا ت چري داخلي و 20 درصد از بازار جهاني تامين شود و اين خودرو با نام تجاري ايران به بازار عرضه گردد. پس از ماه ها انتظار عليرغم وعده مسوولان کلنگ احداث کارخانه ايران خودرو در مازندران به زمين نخورد، رييس سازمان صنايع ومعادن استان اين بار علت تاخير را توديع طهماسبي وزير وقت خواند و گفت: منتظريم محرابيان وزير پيشنهادي رييس جمهور از مجلس راي اعتماد بگيرد.
بالاخره طلسم کلنگ راه اندازي ايران خودرو در بابل به دست محرابيان شکست و وي پس از گرفتن راي اعتماد و حين سفر هيات دولت به مازندران کلنگ اين پروژه را در حضور مردم و مسوولان به زمين زد و چراغ اميد را در دل مردم مازندران روشن نمود در مراسم کلنگ زني منوچهر منطقي مدير عامل ايران خودرو از توليد اولين سري محصولات اين کارخانه در بهمن 87 خبر داد و وعده کرد بالاخره زمستان امسال چري پس از ماه ها انتظار پرده از چهره مي گشايد و روانه بازار مي شود.

دکتر احمدي نژاد رييس جمهور نيز در جريان سفر به مازندران هنگام حضور در ميان جمعيت گسترده مردم بابل راه اندازي کارخانه خودرور سازي در بابل را به عنوان يکي از مصوبات هيات دولت به مردم خبر داد. ‏
اما مدتي است زمزمه هايي از سوي برخي افراد به گوش مي رسد که مردم و مسوولان را نگران کرده است خبرها حکايت از عدم موافقت مدير عامل شرکت ايران خودرو از احداث کارخانه خودرسازي در بابل دارد و اين که شهرستان بابل گزينه مناسبي براي احداث کارخانه ي ايران خودرو و چري چين نيست و اين کار توجيه اقتصادي مناسبي ندارد.

همچنين شنيده هاي ما حاکي است مسوولان ايران خودرو تمايل دارند کارخانه خودروسازي مذکور در بندر اميرآباد به دليل بهره مندي اين منطقه از راه هاي جاده اي - ريلي - دريايي شکل بگيرد و در اين صورت راه ا ندازي کارخانه ايران خودرو مي تواند توجيه اقتصادي خوبي براي آنها داشته باشد.
البته اين خبرها و زمزمه ها واکنش هاي بسيار تند و زيادي از سوي مسوولان استان به خصوص امام جمعه و نمايندگان شهرستان بابل داشت به طوريکه امام جمعه اين شهر در خطبه هاي نماز جمعه از مسوولان ايران خودرو و برخي جريانات سياسي انتقاد کرد.
بنابراين ما براي تکميل گزارشمان و روشن شدن قضايا پيرامون اين موضوع به سراغ برخي از مسوولان رفتيم و اطلاعاتي را به دست آورديم. ‏ بعضي ها مي خواهند کلنگ زمين زده را هوايي کنند در ابتدا باحجت الاسلام روحاني امام جمعه بابل وارد گفتگو شديم. وي با انتقاد شديد از برخي افراد که قصد دارند با مطرح کردن بهانه هايي از تحقق وعده رياست جمهوري مبني بر احداث کارخانه خودروسازي در بابل جلوگيري کنند، تصريح کرد: بعضي ها سعي دارند با ايجاد ترديدهايي در مناسب بودن مکان پروژه طرحي را که از سوي رييس جمهور به تصويب رسيده ملغي کنند اين افراد براي رسيدن به مقاصدشان و متزلزل کردن پروژه ابتدا ترديد هايي در خصوص مکان آن مطرح مي کنند تا پس از کش و قوس هاي فراوان اين طرح به فراموشي سپرده شود، ليکن ما معتقديم اينها فقط بهانه هايي است که از سوي برخي افراد و جريانات طراحي شده تا مردم را نسبت به نظام دلسرد کنند.

لذا معنايي ندارد طرحي که رياست جمهور با جامع نگري دستور به اجرايي شدن آن داد و کلنگش با حضور وزير و مسوولان در ميان مردم به زمين زده شد به مکان ديگري منتقل شود.
امام جمعه بابل خطاب به استاندار گفت: چرا ايران خودرو بايد طي نامه اي در خصوص شکل گيري اين کارخانه ترديد ايجاد کند و از انتقال آن به استان ديگر خبر دهد، اگر مشکلي پيش روي احداث اين کارخانه وجود دارد بايد رفع شود نه اينکه کلنگي که با تلاش هاي فراوان به زمين زده شد.
هوايي و معلق بماند. حجت الاسلام روحاني در پايان اين گفتگو با صراحت اذعان کرد: مردم بابل به هيچ وجه از حقي که رييس جمهور براي آنها قائل شده و به آنها وعده داده، دست بر نمي دارند و با حساسيت از حق خود دفاع خواهند کرد. ‏
راه اندازي کارخانه خودروسازي حق مردم بابل است مهندس نريمان منتخب مردم بابل در مجلس هشتم نيز با ارسا ل نامه اي به استاندار واکنش بسيار تندي به نامه معاون مهندسي فرآيند توليد ايران خودرو در خصوص نامساعد بودن مکان احداث پروژه خودروسازي در بابل داد.
وي در اولين روز کاريش در مجلس جديد طي گفتگويي تلفني تصريح کرد: مردم حق دارند در خصوص اين شايعه پراکني ها معترض و نگران باشند، مردم بابل معتقدند راه اندازي کارخانه خودروسازي در بابل مطابق وعده رياست جمهوري بايد در همين شهر محقق شود نه مکان ديگري. وي افزود: معاون مهندسي فرآيند توليد ايران خودرو در جايگاهي نيست که مصوبه صريح دولت را لغو کند و اين کار از حوزه اختيارات وي خارج است.
نمي دانم چگونه در برنامه کلنگ زني شرکت مي کند و بعد به ياد مطالعه و مکان سنجي مي افتد؟! نماينده مردم بابل اظهار داشت: اگر مکان پروژه از نظر مسوولان ايران خودرو مناسب نيست ما مکان ديگري را در بخش لاله آباد بابل در نظر داريم و مصرانه مي خواهيم اين پروژه فقط دربابل احداث شود. البته مهندس نريمان نامه اي در اين خصوص به استاندار نوشت و چنان واکنشي تندي نشان داد که استاندار را عصباني کرد. متن نامه مهندس نريمان بدين شرح است:‏ بسمه تعالي جناب آقاي شفقت استاندار محترم مازندران سلام عليکم همان گونه که مستحضريد ايجاد کارخانه خودروسازي در بابل از مصوبات روشن و صريح سفر رياست محترم جمهوري به استان مازندران است ليکن مفاد نامه شماره 10-2/الف خ م مورخ 11/2/87 آقاي کيانوش پورمجيب معاون محترم مهندسي فرآيند توليد شرکت ايران خودرو که تأسف بار و شگفت انگيز است، نمود بارزي از نقض روشن اين مصوبه اميدآفرين مي باشد.
متأسفانه امضاءکننده نامه حداقل بررسي لازم را انجام نداد و بدون درنظر گرفتن قولها، وعده ها و نظرات صريح رياست محترم جمهور و حضور آنچناني وزير محترم صنايع و اعوان و انصارش در شهرستان بابل و شوق و اميد ايجادشده در مردم، بدون کوچکترين ملاحظات سياسي و اجتماعي و با فرضيات مجعول اقدام به نگارش نامه اي کرد که در آن نفي خودروسازي در شهرستان بابل رقم خورد که قطعاً تبعات اجتماعي وسيعي دارد.
در اين نامه به صورت روشن و صريح، سخنان رياست محترم جمهور قلب و به گونه اي ديگر جلوه داده شد. جنابعالي خود شاهد عادلي بر اين مدعا هستيد که اگر از کارخانه توليد خودرو در مازندران سخن رانده شد، صرفاً شهرستان بابل مدنظر بود و اصولاً تعريف سوژه مطالعاتي براي انتخاب زمين در سطح استان منحرف کردن موضوع است. اين پروژه صرفاً بايد در سطح شهرستان بابل مورد مطالعه قرار گيرد.
به هر صورت خواست مردم شريف بابل تحقق اين وعده صريح رئيس جمهور است و اينجانب به عنوان نماينده مردم شريف بابل تا تحقق کامل اين موضوع، براي جلوگيري از تنش اجتماعي که با اين نامه محسوساً در بين مردم آغاز شده، حتي با تمسک به طرح شکايت در دادگاه و طرح سؤال از وزير پيگيري خواهم نمود.
آقاي استاندار؛ نبايد اجازه داد زمينه فريب مردم هموار شود، يک روز با آن بوق و کرنا کلنـگ زني کرد و روز ديگر با اين نامه ها مردم را نااميد و عصباني نمود. مردم حق دارند معترض باشند. آنان وزيـر محترم و همراهانشان را به عينه در يک برنامه کلنگ زني پرطمطراق ديدند.
نمي توانيم بگوئيم آنان ارواح و اشباح بودند و آن حادثه خيالي و رؤيائي بود. آيا شما به عنوان استاندار مي پذيريد اينگونه با مردم بازي شود؟ و اينگونه رئيس جمهوري را که بر اساس شعار عدالـت محوري تلاش مي نمايد، در بين مردم بي اعتبار نمود؟ راضي نشويد شايعـات دروغين و نمايشـي بودن کلنـگ زني خـودروسـازي در بابـل که در جريـان انتخابـات به صورت گسترده اي پخش شد، با اين موضعگيري هاي سؤال انگيز، رنگ حقيقت به خود گيرد. از شما مي خواهم به عنوان نماينده عالي دولت تا دير نشده با اين موضوع برخورد نماييد و واريانت هاي ديگر در سطح شهرستان بابل را مورد بررسي قرار داده و کار را آغاز کنيد.
خودروسازي در بابل آنچنان در ذهن توده ها عجين شده که ديگر به صورت خواست ملي درآمده است. هر کس در اين راستا چالشي ايجاد کند، با قهر مردم مواجه مي شود.‏ از اين رو، اينجانب آمادگي کامل خود را در پيگيري مستمر موضوع، اعلام مي نمايم و از شما انتظار دارم عنايت ويژه مبذول فرمايند.‏
مهندس نريمان نماينده مردم بابل در مجلس هشتم رونوشت اين نامه را به امام جمعه بابل - نماينده سابق مردم در مجلس هفتم- فرماندار بابل و معاون مهندسي فرآيند توليد ايران خودرو ارسال کرد وخطاب به معاون ايران خودرو گفت: جناب آقاي پور مجيب معاون محترم مهندسي فرآيند توليد شرکت ايران خودرو گفت: لغو مصوبه صريح دولت از اختيارات شما نيست. دقت فرماييد با نگارش اين نوع نامه ها زمينه بروز تنش اجتماعي را در شهرستان بابل فراهم نکنيد، چگونه در برنامه کلنگ زني شرکت مي کنيد بعد به ياد مکان سنجي مي افتيد؟! مردم هوشيار هستند و برخوردهاي سياسي را با موضع گيري فني از هم تشخيص مي دهند تاسيس کارخانه خودروسازي حق اين مردم است که رييس جمهور در سفر استاني به بابل به مردم وعده داده است شما هم موظفيد عمل کنيد، نگذاريد غائله به پا شود. ‏
به مردم اطلاعات درست بدهيد با تلاش هاي فراوان چند روزه موفق شديم با استاندار مازندران نيز در حاليکه راهي تهران بود، گفتگو کنيم وي که به شدت از گفته هاي مهندس نريمان و رسانه اي کردن شايعات عصباني بود، با لحن تندي گفت: از قول من بنويسيد استاندار گفت: منتخبين مردم بدانند که نبايد چالش ايجاد کنند از آنها که منتخب مردم هستند انتظار مي رود اول اطلاعات درست را از دستگاه هاي اجرايي دريافت کنند بعد مباحث را مطرح کنند و حرف بزنند.
وي ادامه داد: مهندس نريمان نبايد بدون اطلاعات صحيح شايعه عدم راه اندازي ايران خودرو در بابل را رسانه اي مي کرد مطالب و نامه هاي اداري قابل انتشار در روزنامه ها نيست. من از نمايندگان مي خواهم بدون اطلاعات درست مطالب را انتشار ندهند و بي مورد خودشان را درگير با مطبوعات نکنند متاسفانه بعضي ها مي خواهند سياسي برخورد کنند.
بعد از دعوت استاندار به آرامش از وي خواستيم تا برايمان شرح دهد بالاخره کارخانه ايران خودرو در بابل احداث خواهد شد يا نه؟ ‏ مهندس شفقت با صراحت گفت: بله کارخانه ايران خودرو در بابل و در همان منطقه که کلنگ آن به زمين خورد راه اندازي مي شود، تاکنون هيات موسس اين پروژه تشکيل شد و ما در حال پيگيري هستيم گرچه معتقديم ايران خودرو در عمل به تعهدات خود کوتاهي کرده و به وظايف خود عمل نکرده است در همين رابطه نامه اي به منطقي مدير عامل ايران خودرو نوشتم و از تاخير اين شرکت در عمل به تعهداتش مطابق برنامه زمان بندي شده انتقاد کرده ايم و از آنها خواستيم هرچه زودتر به تعهدات خود عمل کنند.
ايران خودرو حق ندارد توجيه اقتصادي را بهانه کند مهندس مهدي نژاد رييس سازمان صنايع و معادن مازندران همان کسي که اولين خبر احداث کارخانه خودروسازي در بابل را به ما داد، در گفتگويي علت چالش هاي پيرامون راه اندازي اين کارخانه و ورود چري به بازار را عدم توجيه اقتصادي از سوي مسوولان ايران خودرو عنوان کرد و گفت: معاون فرآيند توليد ايران خودرو در نامه اي خواستار راه اندازي اين کارخانه در بندر اميرآباد شد، اما ااو اين حق را ندارد زيرا اين وعده رييس جمهور است که بايد عملي شود رييس جمهور مطمئنا جامع نگر است و همه مسايل سياسي- اجتماعي - اقتصادي و... را لحاظ مي کند بعد قولي مي دهد لذا مسوولان ايران خودرو حق ندارند توجيه اقتصادي را دستاويز و بهانه اي براي انجام ندادن تعهداتشان قرار دهند. وي افزود: در حال حاضر سرمايه گذاران و قطعه سازاني داريم که اعلام آمادگي کرده اند اما متاسفانه ايران خودرو کارشکني مي کند و شفاف عمل نمي نمايد. مهدي نژاد به انجام رسيدن اين طرح بزرگ ملي را در سايه همدلي و همکاري استاندار مازندران مجمع نمايندگان استان به خصوص مسوولين شهرستان بابل و مسوولان وزارت صنايع و معادن عملي خواند و گفت: مطمئن باشيد هيچ کدام از ما به تنهايي حتي تا سالهاي طولاني قادر به راه اندازي اين پروژه عظيم نخواهيم بود.
در پايان اين گزارش اميدواريم در سايه همدلي مسوولين شاهد رشد و شکوفايي اقتصادي در مازندران باشيم. ‏




استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

موید 26 خرداد 1387
اگه مشکل گلنگه که از این گلنگها زیاد زده می شود.شما جدی نگیرید.اگر برای مصوبات سایر شهرهای استان هم استاندار اینطور پیگیری می کرد الان مازندران گلستان بود.
نا شناس 19 تير 1387
احداث يك پروژه دريك محل بايد روي آن كار كار شناسي انجام گيرد ودراينمورد نبايد احساسي برخورد كنيم ومصالح مملكت ومنافع ملي رالحاظ كنيم اميدوارم مردم ما اين موضوع را مد نظر قراردهند وتابع نظريات كارشناسان هرحوزه وهرتخصص باشند همه چيزرا همگان دانند "فاسئلو اهل الذكر "

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.396 seconds.